Sıkça Sorulan Sorular

 Bununla ilgili bakanlığımızın çalışmaları devam ediyor. Geçen yıl olduğu gibi DYS üzerinden gönderilecek.

Sadece e-rehberlik üzerinden gönderilecek.

Okul psikolojik danışmanlarının yapacağı etkinlikleri planınıza koyabilirsiniz. Ancak sınıf rehber öğretmenlerinin yapacakları etkinlikler yalnızca sınıf rehberlik planlarında olmalı.

Yalnızca okul psikolojik danışmanlarının uygulayacağı etkinlikleri okul rehberlik planına dahil edeceksiniz.

PSD programı bu yıl da uygulanmaya devam edecek. Önleyici kitaptaki (kalın kitap) veli ve öğretmen etkinliklerini okul psikolojik danışmanı yapacak. Güçlendirici programın 6 basamağından okulunuzun ihtiyaçlarına uygun olanları belirleyip uzaktan eğitime uyarlanacağını düşündüklerinizi de planınıza eklemeniz gerekmektedir.

E-okulda özel gereksinimli öğrenci listesinde öğrenci için “RAM bilgileriyle e-okul kademe mevcut bilgileri örtüşmemektedir.” yazıyorsa RAM’a gelmesi gerekmektedir.

Sınıf rehberlik planları kademelerin kazanımlarına uygun olarak hazırlanacak. Etkinlikler yayınlanana kadar sınıf rehber öğretmenlerimiz geçen yılki etkinliklerden de faydalanabilirler.

Hazırlayabilirsiniz. Yerel hedefe yönelik çalışmaların yapılması gerekir.

Ders başarısızlığı yaşayan fakat bu başarısızlığın sebebi olarak bir engelden, bozukluktan veya hastalıktan kaynaklandığı düşünülen öğrenciler yönlendirilir. 

Zihinsel, bedensel, görme, işitme yetersizlikleri; otizm spektrum bozukluğu, dil konuşma güçlüğü, özel öğrenme güçlüğü gibi engellerdir. 

Öğrencinin konulmuş bir tıbbi tanısı veya eğitsel tanısı yok fakat öğrencinizde engel olacağına dair kesin olmamakla birlikte bir şüpheniz var ve bu şüpheniz doğru olduğu takdirde eğitsel tanı ve eğitsel tedbir kararı verilmesinin yeterli olacağı düşünülen öğrenciler için Ram'a yönlendirilmesi yapılır. Eğer öğrencinizin engeli bariz ise eğitsel tanı ve eğitsel tedbir kararı verilmesinin öğrenci için yeterli olmayacağını düşünüyor iseniz bu öğrencileri ilk önce hastaneye yönlendirilmesi yapılması daha doğru olacaktır. 

Hastalık olmayıp ilaçla ve psikolojik desteklerle kontrol altında tutulmaya çalışılan Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite bozukluğu, Duygu Davranış Bozukluğu gibi vb. bozukluklardır. 

Başta epilepsi olmak üzere tıbbi tanısı olan ve süreğenlik arz eden ve bu hastalığın kişinin okul hayatını akademik ve yaşantısal olarak etkilediği düşünülen hastalığı olan öğrenciler yönlendirme yapılır. 

Hayır şart değil. RAM’lar sadece eğitsel tedbir alırlar. Çocuğun okul kararı için hastane raporu aranmaz. Ama veli rehabilitasyon merkezlerinden faydalanmak istiyorsa hastane raporu ŞARTTIR. RAM hastane raporu olmaksızın rehabilitasyon eğitimi öneremez.  

 

Öğrenci daha önce hiç tanılanmamışsa Eğitsel Değerlendirme İsteği Formu doldurulacaktır. Öğrenci kademe geçişi yapmışsa (anasınıfından 1. Sınıfa, İlkokuldan ortaokula, ortaokuldan liseye) RAM’a yönlendirirken Eğitsel Değerlendirme İsteği Formu doldurulacaktır. Okul idaresi öğrencinin RAM tarafından hazırlanmış Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporuna itiraz edecekse yine Eğitsel Değerlendirme İsteği Formu doldurulacaktır.  Öğrencinin halen geçerli bir raporu var fakat rehabilitasyon eğitiminden dolayı RAM’a yönlendirilecekse Bireysel Gelişim Raporu doldurulmalıdır.  

Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğin 8. Maddesine göre bu formları doldurmak zorunludur. 

Hayır RAM yapmaz. RAM sadece öğrencinin incelemesini yapıp adres kaydından çocuğun gidebileceği en yakın okulu belirleyip yerleştirilmesinin yapılması için raporu İlçe Özel Eğitim Hizmetleri Kuruluna sevk eder. Dolayısıyla İlçe Özel Eğitim Hizmetleri Kurulu yerleştirme kararı alır. RAM sadece mevcut öğrenci durumlarını gözetebilir. İlçe Özel Eğitim Hizmetleri Kurulu uygun görmesi halinde öğrenciyi başka bir okula yerleştirebilir.  

 

Evet itiraz edilebilir. Yasal itiraz süresi okul için 30 İŞGÜNÜ gözlem süresi sonundadır. Aile ise karar kendisine tebliğ edildiği tarihten itibaren 30 İŞ GÜNÜ içinde itiraz edebilir.  

 

Görüşleriniz dikkate alınıyor fakat İlçe Özel Eğitim Hizmetleri Kurulu gerek görürse itiraz dosyasını tekrar Özel Eğitim Değerlendirme Kurulunda görüşülmek üzere RAM’ a sevk edebilir.   Dosya RAM tarafından tekrar incelemeye alındığında verilen kararlar oy çokluğuyla alınır. Dolayısıyla çoğunluk hangi yönde oy verirse o şekilde karar alınır. Unutmayın ki RAM onay makamı değil karar verendir.  

 

Bir öğrencinin özel eğitim sınıfında eğitim görebilmesi için mutlaka ZİHİN ENGELLİ veya OTİZM tanısının olması gerekir. Yoğun davranış problemi ya da sadece akademik yetersizlik Özel eğitim sınıfına gidebilmek için yeterli değildir. Davranış problemleri için Milli Eğitim Bakanlığının önerdiği bir destek eğitim programı yoktur. 

Bu öğrenciler için Eğitsel Değerlendirme İsteği formu doldurup DYS'den RAM’a gönderdikten sonra randevu alması için veli RAM’a yönlendirilmelidir. 

E-Okulda 30 Eylül itibari ile 67 -78 aylık dilimde olan ‘Okul Öncesi Eğitimde Tam Zamanlı Kaynaştırma 67-78 ay’ eğitsel tanısı olan öğrencileri anasınıfına 1 yıl daha devam ettirmek esastır. Çünkü öğrencinin yaşadığı sıkıntıdan (Engel, Hastalık veya Bozukluk)  dolayı akranlarıyla aynı seviyede devam edemeyeceği; en azından bir yıl 1. sınıfa geç başlayarak bu aradaki seviyenin kısmen de olsa ortadan kalkması düşünülmektedir. 

İlk önce niçin anasınıfına kaydetmek gerektiği veliye anlatılmalıdır. Veli bu anlatılanlardan sonra kararı değişmedi ise bu öğrenciler için Eğitsel Değerlendirme İsteği formu doldurup DYS'den RAM'a gönderdikten sonra randevu alması için veli RAM’a yönlendirilmelidir. 

30 Eylül itibari ile 72 -78 ay dilimindeki öğrencilerde bir engel, bir hastalık veya bozukluk varsa bu durumda ilk önce hastaneye başvurmalarını, çıkan sonuca göre RAM'a gitmeleri söylenebilir.

Hayır yeterli değildir.Bu öğrencilerde bir engel, bir hastalık veya bir bozukluk olmalıdır

Veliye bu durum yazılı olarak anlatılmalı. Akabinde çocuğunu ihmal etmeden dolayı gerekli kurumlara (Sosyal Hizmetler vb.) resmi olarak bildirmelidir. RAM veli veya vasisi olmadan öğrenci incelemesi yapmamaktadır. 

Destek Eğitim Odası açmak, Özel Eğitim Hizmetleri yönetmeliğinin 25. Maddesine göre zorunludur.  Destek eğitim odalarını RAM bulunan ilçeler İlçe Özel Eğitim Hizmetleri Kurulu, bulunmayan ilçelerde ise İl Özel Eğitim Kurulu açar.  

Destek Eğitim Odası normal sınıfta eğitim gören TAM ZAMANLI KAYNAŞTIRMA öğrencileri için açılır. Özel eğitim sınıf öğrencileri Destek Eğitim Odasından faydalanamaz

Özel eğitim öğretmenleri, anasınıfı öğretmenleri, sınıf öğretmenleri, branş öğretmenleri görev alabilir. Okul müdürü ve müdür yardımcısı, destek eğitim odasında görev alamazlar. 

Destek Eğitim Odasında görev alan öğretmenlere %25 artırımlı ek ders ödenir. 

BEP Geliştirme Biriminin planlaması doğrultusunda okul saatleri içinde, dışında ve hafta sonu verilebilir. 

BEP Geliştirme Birimi tarafından haftalık ders saatinin %40’ını aşmayacak şekilde planlanır. 

Destek eğitim odası için fiziki mekan şartı yoktur. Öğretmenler odası, kütüphane, boş sınıf vb. alanlar deste eğitim için kullanılabilir. 

Hayır, görev alamaz.

Öğrencinin ihtiyacı olan akademik derslerden destek eğitim verilir. 

Engel tür ve derecesi ne olursa olsun bir öğrencinin Tam Zamanlı Kaynaştırma (TZK) kararı varsa bu öğrenciler özel eğitim sınıflarına gönderilemezler. 

Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinin 22. Maddesine göre BEP Geliştirme Birimi kurmak zorunludur.  

Okul müdürünün görevlendireceği bir müdür yardımcısı, varsa özel eğitim öğretmeni, varsa rehberlik öğretmeni, BEP hazırlanacak öğrencinin sınıf öğretmeni, dersine giren branş öğretmeni, öğrenci velisi, öğrenci. 

Öğrencinin dersine giren öğretmenler tarafından hazırlanır. BEP hazırlanmasında okul rehberlik öğretmenlerinin doğrudan sorumlulukları yoktur.

İlkokuldaki tam zamanlı kaynaştırmalı (TZK) öğrencilere velilerinin yazılı talebi, BEP Geliştirme Biriminin kararı doğrultusunda bir defaya mahsus sınıf tekrarı yaptırılır. 

Bu öğrencilerin sınavları yetersizlikleri bulunan derslerden hazırlanan BEP’lere göre yapılır.  

Zorunlu öğrenim çağındaki özel eğitim öğrencilerinden sağlık problemi olan ve bu durumu “En az 12 hafta süreyle örgün eğitim kurumlarından yararlanamaz yaralansa bile sağlığı açısından risk oluşturacağı” şeklinde ibare bulunan en az biri ilgili daldan olmak üzere 3 uzman tarafından verilmiş Durum Bildirir Sağlık Kurulu raporuyla RAM’ a başvurması halinde evde eğitimden yararlanır. 

Evde eğitim öğrencilerinin e-okul işlemleri kayıtlarının bulunduğu okul müdürlüklerince yürütülür. 

Hayır, görev alamaz.

Hafif özel eğitim sınıfında en fazla 10; Orta-Ağır özel eğitim sınıfında 8, Hafif ve Orta-Ağır Otizm sınıflarında en fazla 4 öğrenci olabilir. 

Özel eğitim sınıflarında öğretmen normu öğrenci sayısına bakılmaksızın 2’dir. 

Evde bakım okula devam edemeyecek durumda olan fakat örgün eğitim çağındaki çocuklar için alınır. 

Evde bakım öğrencilerinin e-okul işlemlerini kayıtlarının bulunduğu okul takip eder. Bu öğrenciler e-okul üzerinden pasif öğrenci durumuna alınır. Devam zorunluluğu aranmaz.

Öğrenci ilk defa incelenecekse randevuyu bizzat velinin RAM’a gelerek alması gerekir.  Rapor yenileme için başvuru yapacaksa velinin kendisi veya çocuğun okulu https://ramdevu.meb.gov.tr/ adresi üzerinden online olarak randevu alabilir. 

Velinin rehabilitasyon merkezinden faydalanma talebi varsa çocuğun engel tür ve derecesini gösterir en az %20 oranlı Engelli Sağlık Kurulu Raporu gerekmektedir. Ayrıca randevu almak için RAM’a başvurduğunda çocuğun ve kendisinin kimlik belgesini ibraz etmek zorundadır. Anne baba ayrıysa, velayet belgesi; vasi tayin edilmişse mahkeme kararı, veliler imam nikahlıysa; vukuatlı nüfus kayıt örneği ibraz edilmesi gerekmektedir. Çocukla ilgili resmi bir belge ibraz edilmezse randevu verilmez.  Tüm bu evraklar inceleme sırasında da veliden talep edilir. İbraz edilmemesi halinde inceleme de yapılmaz.